Fictieautobiografie
We waren een gezin met drie kinderen. Ik, de jongste, en twee zussen. We ontvingen wekelijks een nieuw sprookjesboek van Lekturama met bijhorend cassettes per post. Er rinkelde een belletje als we de pagina moesten omslaan. Ik vroeg me soms af hoe ik kon weten of ik bij de juiste bladzijde was.
Met Suske en Wiske, Nero, Asterix en Kuifje ben ik opgegroeid.
Het verhaal van vier kinderen op reis rond de wereld van Edward Lear is een geliefkoosde herinnering uit mijn kindertijd.
Toen ik zes was verhuisden we naar Nederland, daar heb ik de lagere school gelopen. Ik kwam er in aanraking met de Nederlandse (kinderboeken)auteurs, zoals Roald Dahl (GVR, Matilda, Sjakie en de chocoladefabriek, Sjakie en de grote glazen lift), Thea Beckman (Kruistocht in spijkerbroek) en Jan Terlouw (Koning van Katoren, de Kunstrijder, Oorlogswinter). Sommige titels las ik nog tijdens de adolescentie.
Van Roald Dahls boeken heb ik erg genoten, ze prikkelden mijn fantasie.
Na mijn eerste middelbaar keerden we terug naar België. De school en de meeste kennissen waren
een heel eind weg. De opkomende digitale trend bracht computers met
spelletjes, internet en chatboxen. Series als The Simpsons en
nieuw ontdekte muziek vulden mijn naschoolse dagen. Pas later begon
ik ook werkelijk naar teksten te luisteren in de muziek van
bijvoorbeeld the Bob's: Marley en Dylan, the Beatles of
Leonard Cohen; ondanks dat ik ermee was opgegroeid.
Toen kwamen de levensbeschouwelijk prikkelende- en cultboeken.
De Celestijnse belofte presenteert
inzichten uit de Maya-spritualiteit. Fritjof Capra verbaasde met een eigenzinnige blik op de werkelijkheid die de grenzen van de fictie nadert. Jostein Gaardner's wereld van Sofie was quasi verplichte
literatuur in deze wijsgerige ontwikkelingen.
Herman Hesse is de auteur van Siddhartha. Dit was in mijn beleving een waar
cultboek en is veelvuldig gelezen. Later heeft het
Kralenspel een bijzondere indruk nagelaten.
De woning waar
hij overleden is in Montagnola, Zwitserland, heb ik samen met een
vriend bezocht. We maakten er kennis met de bevallige gastvrouw die
ons ettelijke uren vermaakt heeft met allerhande anekdotes.
Paulo Coelho's Alchemist nam een gelijkaardige cultstatus in. Al werd ik meer bekoord door het betoverende aan de oever van de rivier Piedra zat ik en huilde.
Dit bracht me tot appreciatie van de sfeer en ritme die ik in de Zuid-Amerikaanse literatuur vond. Honderd jaar eenzaamheid van Gabriel García Márquez is mogelijks het meest betoverende werk op vlak van verteldynamiek dat ik tegenkwam.
Op academisch vlak
begon ik me toe te leggen op de geesteswetenschappen; psychologie,
filosofie en later de vergelijkende godsdienstwetenschappen.
De
Dao De Ching was waarschijnlijk een van mijn eerst en meest
verslonden geestelijke klassiekers.
Bhagavad Gita, Koran
werden meermaals gelezen en bestudeerd, evenals de Bijbel,
waarbij één volledige lezing me toch eens ettelijke jaren heeft
bezig gehouden.
Titels van Rumi en Thich Nhath Hanh, overzichten op de Mahabharata of de Upanishads en andere geestelijke
klassiekers vulden de planken.
Ik ontwikkelde een voorkeur voor uitzonderlijke werken, de geschriften van geïnspireerde zielen en hun commentaren.
De studie van de Bahá'í-geschriften heeft veel tijd toegewijd gekregen.
Een contact van tijdens mijn
levensbeschouwelijke omzwervingen nodigde me onlangs uit de voice-over te doen
voor een tekenfilm over het leven van Jezus.
Tussendoor schrijf ik
reflecties. Al heb ik altijd wat moeite gehad met poëzie, komt er
bij tijd dat opgeborreld waarvan ik de kunst niet begrijp. Mijn
onvermogen om voorbij begrenzingen van taalvariatie, ritme en
expressie te betrachten leidde er mede toe de opleiding leerkracht
Nederlands-godsdienst aan te vatten.
Ondertussen is de cyclus weer
opnieuw begonnen. Ik lees elke avond verhalen voor aan mijn
ondertussen zes-jarige zoon en zing dan ook wat liedjes. Hij geniet van de verhalen over monsters en piraten, over diverse gevoelens of gewoon een grappig avontuur. Ik vind het leuk om te vertellen en de link te maken met taal en het kinderboek. We doen ook mee als leesjury (iedereenleest) voor zijn leeftijdscategorie.
Op dit moment kan ik genieten van het hilarische Dissus van Simon van der Geest (binnenkort te verwachten op de blog!).
Ik ben nieuwsgierig naar het literair patrimonium van onze streken en dat van de gehele mensheid. Wat heeft de tand des tijds en de publieke opinie doorstaan? Misschien lees ik ooit wel Dostojevski of Tolstoj, Shakespeare of Homeros of meer verhalen van Rumi of Sheherazade?
Ik laat me graag inspireren door bekroningen en lijstjes, zoals 'de belangrijkste boeken uit de wereldliteratuur'.
Deze voorkeuren maken van mij een literair-esthetisch lezer. Ik verdiep me graag in literatuur uit diverse competentieniveaus en ben vooral gemotiveerd om mezelf te ontwikkelen tot het appreciëren van de meer complexe klassiekers. Ik verlang ik ernaar onze geestelijke en culturele rijkdom te doorvorsen, gaandeweg een antwoord te geven op vragen zoals 'Moeder, waarom leven wij?' en een oplossing te bieden aan vraagstukken rond polarisatie en vervreemding, eenheid en wereldvrede, harmonie en rechtvaardigheid.
***